Over mij

Mijn foto
Freelance Animator & Illustrator
info@kriskobes.nl

vrijdag 2 juli 2010

Transito - een installatie over reizen in het geheugen

Tijdens mijn Master-na-Masteropleiding in Beeldend Onderzoek aan het st. Lucas te Antwerpen reisde ik veel met de trein. Meestal had ik een camera op zak en na verloop van tijd ontstond er een hele verzameling filmopnames van voorbijtrekkende landschappen. Bij het terugkijken van deze beelden viel het mij op dat de herinnering aan deze reizen totaal verschilden van het geregistreerde materiaal. Een camera legt enkel vast wat het ziet, maar wat er bij onze zintuigen naar binnen komt, wordt vermengd met een gemoedstoestand, mijmeringen, eerdere ervaringen en interpretaties. Een herinnering versterkt de subjectiviteit en houdt zich ook niet keurig aan een chronologische tijdsverloop. Dit beeldende onderzoek over de subjectiviteit van de herinnering en de wijze waarop deze te verbeelden is resulteerde in het eindwerk Transito. Omdat een herinnering telkens op een andere vorm naar boven komt, combineerde ik de filmopnames van de reis, illustraties, foto's en animaties met behulp van live editing tot ter plekke ontstane reisrecollecties. Door deze reizen in het landschap van het geheugen in een grote donkere ruimte te tonen kreeg de toeschouwer de kans om even in mijn herinnering te stappen. Vijf reisrecollecties die tijdens de eindtentoonstelling in het NICC werden vertoond, zijn hier te bekijken:

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen